پوست، مو، ناخن

مشکل ریزش مو چیست؟ علت ها و راه کار ها

ریزش مو چیست؟

ریزش مو یکی از مشکلات نگران کننده افراد جامعه می باشد معمولا ریزش مو روزانه بین 50 تا 100 تار یک امرطبیعی است اما درصورتی باید جدی گرفته شود که در روز بیش از 100 تار از موی خود دچار ریزش شود.عوامل مختلفی در ریزش مو موثر است.

 

علت ریزش مو چیست؟

ریزش مو علت های مختلفی دارد که ما در اینجا به چند علل شایع آن می پردازیم:

کم خونی
ریزش موی ارثی
• مصرف برخی از داروها
• داشتن برخی از بیماری های زمینه ای
استرس و افسردگی
کمبود زینک و ویتامین ها
• استفاده نامناسب از ابزارهای حالت دهنده مو با حرارت بالا
• بستن مو با کش سر
• زدن ماسک مو به ریشه سر

ریزش مو ناشی از کم خونی:

ریزش مو ناشی از کم خونی یکی از علل های بسیار شایع و مهمی می باشد که در مرحله اول برای اینکه متوجه بشویم این ریزش مو از کمبود آهن می باشد باید آزمایش خون بدهیم.معمولا موهای افرادی که کم خونی دارند ضعیف و نازک است و رشد کمتری دارد. داروخانه دکتر خطیب برای رفع ریزش مو ناشی از کم خونی این مکمل های اهن را پیشنهاد میدهد:
1. ففول یا ففول پلاس
2. قرص مکسوفرپلاس
3. کپسول سیدرال
4. قرص رئول
5. قرص فرورال
6. کپسول فرودین
7. کپسول آیروویت
8. کپسول ویتاگلوبین و فروگلوبین و…

 

ریزش موی ارثی:

ریزش موی ارثی به طور معمول درمانی ندارد ولی میتوان روند ریزش آن را کند تر کرد. برای پیشگیری ریزش مو از نوع ارثی میتوان به این موارد اشاره کرد:

استفاده از شامپو آلپسینC1: شامپوضد ریزش کافئین آلپسین گزینه ای بسیار مناسب برای ریزش موی ارثی میباشد. این شامپو به دلیل داشتن کافئین باعث تقویت و بازسازی مو میشود و به دلیل داشتن موادی همچون زینک, پروتئین گندم؛ویتامین B3؛ ویتامینB5, و روغن کرچک باعث تقویت ریشه و کاهش ریزش مو میشود که این شامپو آلپسین را میتوانید از داروخانه دکتر خطیب تهیه کنید.

استفاده از محلول ماینوکسیدیل : ماینوکسیدیل باعث رویش موی جدید در سر میشود و این رویش تا زمانی ادامه دارد که از این محلول به صورت مداوم استفاده کنید در استفاده کردن از این محلول باید به این نکته توجه کنیم که قطع یکباره ماینوکسیدیل باعث شوک به موی سر میشود و همین موجب ریزش مو میشود.این محصول با افزایش جریان خون موضعی در محل استفاده باعث افزایش خونرسانی و تغذیه فولیکولهای محل استفاده و رویش مجدد مو های می شود. چند نمونه ازمحصولاتی که حاوی ماینوکسیدیل می باشد و در ریزش مو تاثیر گذاراست عبارتند از لوسیون تقویت کننده مو دئوراگشامپو کافئین دئودراگ و….

قرص فیناستراید:

فیناستراید با مهار آنزیم 5 آلفا ردوکتاز موجب جلوگیری از تولید فرم فعال هورمون مردانه تستسترون می شود که عامل اصلی ریزش موی ارثی است. قرص فیناستراید در دوز 1 و5 میلی گرمی در داروخانه ها موجود می باشد که دوز1 میلی گرم برای ریزش مو با الگوهای مردانه از جمله طاسی و کم پشتی مو تجویز می شود. ومصرف بیش از1 قرص در روز ممکن است خطر آفرین باشد در رابطه با قرص فیناستراید این نکته حائز اهمیت است که این دارو نباید توسط خانم باردار لمس شود. تجویز فیناستراید زیر نظر پزشک می باشد.

فیناستراید

کاشت مو:

کاشت مو یکی از عمل های زیبایی محسوب می شود و معمولا افرادی که طاس یا بخشی از سر موهایشان کم مو شده به سراغ کاشت مو می روند که مراحل و مراقبت های خاص خود رادارد.

 

ریزش موی ناشی از مصرف بعضی از داروها:

ریزش مو یک اتفاق ناخوشایندی است که در بعضی اوقات میتواند در اثر مصرف برخی از داروها باشد که این نوع از ریزش مو موقتی می باشد و بعد از قطع داروها ریزش مو متوقف میشود.از جمله داروهایی که باعث ریزش مو می شود مانند داروی لووتیروکسین, سرترالین و زولپیدم, برخی از داروهای کاهش دهنده وزن و…..

ریزش مو ناشی از بیماری:

ریزش مو همان طور که می تواند ناشی از مصرف داروها وکم خونی و .. باشد همچنین بیماری ها هم در ریزش مو میتوانند اثر بسیار زیادی بگذارد. اکنون میخواهیم بدانیم چه بیماری هایی باعث ریزش مو میشوند؟ بیماری هایی از جمله مشکلات تیروئید, اختلالات هورمونی, بیماری های خود ایمنی و…

ریزش مو ناشی از استرس و افسردگی:

ریزش مو در اثر استرس ممکن است در طول زندگی برای هر فردی اتفاق بیافتد.ولی با کنترل کردن استرس و درمان افسردگی می توان از این نوع ریزش جلوگیری کرد به عنوان مثال یکی از دلایل اصلی ریزش موی سکه ای استرس میتواند باشد که درمرحله اول با کنترل و رفع استرس ریزش مو سکه ای هم برطرف میشود اما اگر رفع نشد محصولاتی برای ریزش موی سکه ای وجود دارد از جمله کرم ژل ریزش موی سکه ای سریتا یا تونیک ضد ریزش سریتا(مینوتا) که چند قطره از این تونیک را در نواحی دارای ریزش ریخته و ماساژ میدهید تا کاملا جذب بشود.

استرس و ریزش مو

ریزش مو ناشی از کمبود زینک و ویتامین ها:

کمبود کدام ویتامینها باعث ریزش مو میشود؟ اگر هریک از ویتامین های نام برده در زیر در بدن کم باشد باعث ریزش مو میشود از جمله (ویتامین های A؛B؛C؛D؛E؛ فولیک اسید؛ زینک؛ امگا3؛ بیوتین ) لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد این ویتامین ها در بدن هم می تواند موجب ریزش مو شود.

• استفاده کردن داروهایی نظیر کپسول زینک پلاس یوروویتال یا کپسول زینک سولفات و شربت های نئوزینک ؛ میکروزینک؛لیکوزینک و … برای کمبود ویتامین زینک در بدن استفاده می شود. شما می توانید این محصولات را با اطمینان از سلامت از سایت داروخانه آنلاین دکتر خطیب تهیه و استفاده کنید.

• آمپول های بیوتین و دکسپانتول هم در رفع ریزش مو به دلیل کمبود این ویتامین در بدن موثر می باشد.

hair vitamins

• قرص نورکرین یک مکمل مو که حاوی پروتئین های دریایی و گونه های گیاهی میباشد و باعث تغذیه فولیکول های مو و تقویت چرخه طبیعی رشد مو می شود ماده اصلی این قرص ماریلکس است که ترکیبی از پروتئین های موجودات دریایی مانند غضروف کوسه و صدف ها می باشد. این مکمل ویژه بانوان و اقایان در داروخانه ها توزیع می شود.

ترکیبات قرص نورکرین ویژه بانوان عبارتند از: ماریلکس ؛آسرولا؛سیلیکا؛عصاره گیاه دم اسب
ترکیبات قرص نورکرین ویژه آقایان عبارتند از:ماریلکس؛آسرولا؛سیلیکا؛عصاره گیاه دم اسب؛روغن کبد ماهی؛گیاه شنبلیله

آسرولا: آسرولا از میوه های استوایی است که دارای ویتامین C بسیاری میباشد. ویتامین Cباعث جذب بیشتر آهن در بدن می شود درنتیجه ریزش مو کمتر یا رفع میگردد.

سیلیکا: سیلیکا یک ماده معدنی است که در بسیاری از گیاهان و موجودات زنده یافت می‌شود. سیلیکا باعث تقویت مو میشود و به رفع ریزش مو کمک میکند.و همچنین عملکرد غده تیروئید را بهبود می بخشد که خود باعث توقف ریزش مو میشود.
عصاره گیاه دم اسب: این گیاه به طور وحشی در شمال اروپا و آمریکای شمالی و مرکزی و همچنین در سایر نقاط مرطوب با آب و هوای معتدل رشد می‌کند. عصاره دم اسب به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی و اثرات ضد التهابی باعث بهبود جریان خون از جمله در فولیکول های مو می شود .

روغن کبد ماهی: اسید های چرب امگا-3 می توانند باعث افزایش جریان خون پوست سر شوند، به این ترتیب جریان خون بیشتری فولیکول ها را تغذیه می کند و این یکی از راه های کمک به رشد موهاست.

 

گیاه شنبلیله: این گیاه سرشار از مواد معدنی چون مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، سلنیوم، روی، منگنز و منیزیم می‌باشد. همچنین دارای انواع ویتامین‌های گروه B مانند B1، B2، B3، B6، فولیک اسید و نیز ویتامین A و C می‌باشد. که این ویتامین ها خود باعث رفع ریزش مو می شود.

قرص نورکرین ویژه بانوان و آقایان را میتوانید از داروخانه دکتر خطیب تهیه نمایید.

نورکرین

استفاده نامناسب از ابزارهای حالت دهنده مو با حرارت بالا:

حالت دادن بیش از حد گرما می تواند اثر مخرب بر سلامت مو داشته باشد. و منجر به خشکی، شکنندگی و ریزش مو شود.قرار گرفتن طولانی مدت در معرض حرارت زیاد می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و بر سلامت کلی پوست سر تأثیر بگذارد. این آسیب ممکن است به نازک شدن مو و در موارد شدید ریزش مو کمک کند.

بستن مو با کش سر:

ریزش مو بر اثر بستن محکم کش سر از جمله شایع ترین انواع ریزش مو در بین خانم ها می باشد استفاده کردن از کش سرهایی که از کشسانی بالایی برخوردار هستند آسیب جدی به مو وارد می کنند . برای به حداقل رساندن این نوع ریزش مو میتوان از کش های سبک و قدرت کشسانی پایین استفاده کرد یا مدل بستن مو را تغییر داد.

زدن ماسک مو به ریشه سر:

در بعضی از مواقع به علت استفاده غلط ماسک های مو و برخی از شوینده های سر ریزش مو اتفاق می افتد. اگر از ماسک مو به طور صحیح استفاده کرد نه تنها باعث ریزش مو نمی شود بلکه باعث تقویت هم میشود. ماسک ها در صورتی باعث ریزش مو میشود که آن را به ریشه مو بزنید . ماسک موهای متنوعی در داروخانه ها موجود می باشد از جمله ماسک مو فولیکا؛ ماسک مو استم سل؛ سینره؛ کامان ؛ درمالیفت و…. که میتوانید از داروخانه دکتر خطیب این نوع ماسک ها را تهیه کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.
داروخانه اینترنتی دکتر مجید خطیب

 

 

 

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *