پوست، مو، ناخن

درباره شوره سر چه می دانید؟ علل شوره سر، راه های درمان

 

شوره سر چیست؟

شوره‌ی سر نوعی بیماری پوستی شایع است که در سنین مختلف رخ می‌دهد که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود و اغلب با خارش همراه است. شوره قطعاتی ریز، پولک مانند و تقریبا گرد است که معمولا روی هم جمع شده و از پوست سر جدا یا چسبیده به سرهستند.هر چند شوره سر مسری نیست و معمولا مشکلی جدی ایجاد نمی کند.
شوره سر اغلب به عنوان درماتیت سبوره، شناخته می شود با اینکه بین درماتیت سبوره و شوره تفاوت هایی وجود دارد اما دارای نشانه های یکسانی هستند.

شوره سر

انواع شوره سر

برای انتخاب بهترین درمان برای شوره سر خود، ابتدا باید نوع آن را تشخیص دهید. عموماً شوره‌ها با توجه به عامل ایجاد، به چهار دسته تقسیم می‌شوند که تعریف و مشخصات هر کدام از آن‌ها را در زیر خواهیم دید:

شوره خشک:

شوره‌های خشک، لایه‌هایی از پوست سر هستند که سفید، مسطح و قابل دیدن هستند. این لایه‌ها به‌راحتی از پوست سر جدا می‌شوند
کسانی که به شوره‌های خشک مبتلا هستند، معمولاً مو‌های خشکی دارند و شوره خشک در بیشتر موارد، باعث خارش آزاردهنده‌ای می‌شوند که این خاراندن، روند افزایش و تکثیر را تند‌تر می‌کند و باعث افزایش شوره سر می‌شود. این خشکی می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که بعضی از رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

استفاده از شامپوی نامناسب
سرمای هوا در فصل زمستان
شستشوی مداوم موها با آب داغ
شستشوی سر با شامپو های مناسب شوره خشک موجب کنترل و کاهش شوره سر شما می شود.

شامپوهای مناسب پوست سر خشک:

شامپو ضدشوره سینره
شامپو ضدشوره پوست سر خشک فولیکا
شامپو D2 پرایم
شامپو نوپری بازول دی نوپریت
سیکلوزینک دی اویدرم
ضدشوره پوست خشک سریتا

 

شوره چرب:

در شوره‌های چرب، ذرات کوچک‌تر، گردتر و کمی زردرنگ هستند. این ذرات، به‌صورت ذرات چربی به پوست سر می‌چسبند و جداکردن آن‌ها مثل شوره‌های خشک، کار ساده‌ای نیست و باعث ایجاد زخم روی پوست می‌شود.
با خاراندن پوست سر، اگر شوره‌ها از نوع چرب باشند، فرد دچار ریزش شدید مو می‌شود و به همین دلیل بهتر است از خاراندن سر در این شرایط، اکیداً خودداری کنید.
شستشوی سر با شامپو های مناسب شوره چرب موجب کنترل و کاهش شوره سر شما می شود.


شامپوهای باکیفیت برای شوره چرب که می توانید از سایت داروخانه دکتر خطیب تهیه کنید:
شامپو ضدشوره چرب سریتا
شامپو سیکلوزینک جی اویدرم
شامپو نوپری بازول جی نوپریت
شامپو ضدشوره چرب فولیکا
شامپو D3پرایم

 

شوره با منشأ قارچی:

این نوع شوره به علت فعالیت زیاد قارچی به نام «مالاسزیا» ایجاد می‌شود. این قارچ بخشی از فلور طبیعی پوست (مجموعه ارگانیسم‌هایی که به طور نرمال روی پوست زندگی می‌کنند) است. در حالت معمول، میکروارگانیسم‌ها به پیشگیری از عفونت کمک می‌کنند. اما افزایش چربی (سبوم) کف سر، باعث شکوفایی و افزایش رشد قارچ مالاسزیا می‌شود. همچنین این مخمر محصول ثانویه‌ای به نام اولئیک اسید ایجاد می‌کند. این ماده باعث به هم چسبیدن و توده‌ای شدن سلول‌های پوست می‌شود. این توده‌ها به صورت شوره دیده می‌شوند. دانه‌های شوره حاصل از قارچ مالاسزیا چرب، درشت‌تر و تیره‌رنگ‌تر هستند.
شوره با منشأ مشکلات پوستی:
وضعیت‌های مختلفی مانند انواع درماتیت‌ها می‌توانند باعث ایجاد پوسته در کف سر شوند. در بیشتر موارد این نوع شوره حاصل درماتیت سبوره‌ای است. درمان درماتیت باید توسط پزشک انجام گیرد تا از پیشرفت بیماری و از دست رفتن موها پیشگیری شود.

علائم شوره سر:

علامت اصلی شوره پوسته پوسته شدن پوست کف سر است. معمولا پوسته‌های سفید و چرب در میان موها و روی شانه‌های شما جمع می‌شوند. وقتی استرس دارید و همچنین در ماه‌های پاییز و زمستان که هوا خشک است، این عارضه تشدید می‌شود.

سایر علائم عبارتند از:
• پوسته پوسته شدن پوست سر، مو، ابرو، ریش یا سبیل
خارش پوست سر
• پوسته پوسته شدن سر نوزادان (کلاه گهواره)
• گاهی ممکن است در سرتان احساس سوزش کنید
• گاهی ممکن است احساس کنید سرتان دچار زخم یا جراحت شده است
• روی پوست سر، تکه‌های چرب دیده می‌شود
• در موارد شدید، پوست سر قرمز و متورم می‌شود
• ریزش موقتی مو
• ورقه ورقه شدن پوست سر که در آب و هوا‌ی سرد، وخیم‌تر می‌شود

 

علت شوره سر چیست؟

حالا که با انواع شوره سر آشنا شدید، حتماً با این سوال مواجه خواهید شد که علت شوره سر چیست ؟ متاسفانه علت این مشکل هنوز به روشنی مشخص نشده است و پزشکان به دنبال علل ایجاد آن هستند. بعضی از افراد معتقدند این مساله ناشی از دلایل هورمونی است. برخی از دیگر علل شوره سر عبارتند از:

• ابتلا به بیماری‌های قارچی
• وجود شوره در ابرو یا سبیل
• بیماری‌های زمینه‌ای
• شانه نکردن مرتب موها
• بیماری‌های پوستی
• اختلال در سیستم هورمونی
• یبوست
• بی خوابی
• استرس های شدید
• مصرف دخانیات
• باقی‌ماندن مواد شوینده در هنگام شستشو بر روی پوست سر
• رژیم غذایی نامناسب
• ابتلا به اگزمای سبورئیک
• جنسیت(در آقایان شوره سر شایع تر است)

آیا کمبود ویتامین باعث شوره سر میشود؟

بله، همانطور که اشاره کردیم، شوره سر می‌تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب و فقر بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن باشد. اما آیا می‌دانید کمبود کدام ویتامین باعث شوره سر میشود ؟ برخی از این ویتامین‌ها عبارتند از:
• ویتامین D
• ویتامین B2(ریبوفلاوین
• ویتامین B۶ (پیریدوکسین(
• ویتامین B7
• ویتامین B3 (نیاسین)
• ویتامین B12
• زینک(روی
• امگا 3
این علل با بهداشت ضعیف ارتباطی ندارند، اما ممکن است در فردی که اغلب موهای خود را نمی‌شوید و شانه نمی‌کند بیشتر دیده شوند. شوره‌ی سر می‌تواند خجالت آور باشد و به سختی درمان شود، اما روش‌هایی برای بهبود آن وجود دارد مثل شامپو،تونیک و در موردهای خیلی شدید با مراجعه به دکتر برای شما قرص تجویز می شود.
راهای درمانی شوره سر:

پروبیوتیک‌ها: تقویت سیستم ایمنی

مصرف منظم غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست، کفیر و سایر محصولات تخمیری مثل قرص های پروبیوتیک(فمی لاکت ،فمی لاکت توپلاس که میتونید از طریق سایت داروخانه دکتر خطیب تهیه کنید)، به تقویت سلامت روده و سیستم ایمنی کمک کرده و در نتیجه، به کنترل شوره سر مؤثر است.

از محصولات شیمیایی استفاده نکنید:

رنگ مو ، دکلره و شامپوهای خشن و حاوی مواد شیمیایی، شما را بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به شوره سر قرار می‌دهند. بنابراین برای درمان سریع شوره سر لازم است به ترکیبات محصولاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنید دقت نمایید و موارد شیمیایی را به کل کنار بگذارید.
موهایتان را به صورت منظم بشویید
تعداد دفعات مورد نیاز برای شستشوی مو، به جنس موها و سبک زندگی شما بستگی دارد. اما لازم است پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی یا انجام فعالیت‌های ورزشی، حتماً موهایتان را به خوبی بشویید. همچنین ماساژ سر و آبکشی صحیح آن نیز تاثیر بسزایی در درمان شوره سر دارند.
راه‌های درمان شوره سر با شامپو و تونیک:
تقریباً همیشه می‌توانیم شوره‌سر را کنترل کنیم، اما ممکن است درمان آن نیازمند آزمون و خطا باشد. به طور کلی، برای رفع شوره‌سر خفیف، هر روز با شامپوهای ملایم سر خود را بشویید. با این کار سلول‌های مرده پوست روی هم انباشته نمی‌شوند و چربی پوست سر کنترل می‌شود.
در صورت مؤثر نبودن شامپوهای معمولی یا برای درمان سریع شوره سر، می‌توانید از شامپو ضد شوره‌ که در سایت داروخانه خطیب موجود است با مشاوره رایگان استفاده کنید
فراموش نکنید، اگر پس از استفاده از محصولی برای درمان شوره سر، دچار خارش پوست سر، قرمزی و سوزش پوست سر شدید، دیگر از آن محصول استفاده نکنید. اگر واکنشی آلرژیک مانند راش پوستی (دانه‌های قرمز رنگ، برآمده و ریز به طور وسیع)، کهیر یا اختلال تنفسی را تجربه کردید، خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.
برای انتخاب شامپو ضد‌شوره به ترکیبات آن‌ها دقت کنید

شامپوهای ضد‌شوره اغلب حاوی یکی از مواد زیر هستند. دقت کنید، با توجه به نوع و علت ایجاد شوره سرتان، ماده مؤثره شامپو ضد‌شوره خود را انتخاب کنید:

پیروکتون اولامین: این ماده خواص ضد‌قارچی دارد و در کنترل قارچ های پوست سر (به ویژه مالاسزیا) مؤثر است.

سالیسیلیک اسید: این یک لایه بردار ملایم به از بین بردن پوسته‌‌ها کمک می‌کند، اما ممکن است موجب خشکی پوست سر و در نتیجه، پوسته‌پوسته شدن بیشتر آن شود. در نتیجه استفاده از محصولات حاوی این ماده برای افراد دارای شوره چرب توصیه می‌شود.

کل‌تار (قطران زغال سنگ): این ماده به درمان مشکلاتی مثل انواع شوره (مخصوصاً شوره خشک)، درماتیت سبوره‌‌ای و پسوریازیس کمک می‌کند. کل‌تار، سرعت مرگ و پوسته‌پوسته شدن سلول‌‌های پوست را کاهش می‌دهد. البته اگر رنگ موی شما روشن است، این نوع شامپو می‌تواند موهایتان را بی‌رنگ کند.

کتوکونازول :(Ketoconazole) کتوکونازول یک عنصر ضد‌قارچ است که برای تمام سنین قابلیت استفاده دارد. این ماده از طریق مهار مالاسزیا، شوره را کنترل می‌کند.

سلنیوم سولفید: این ترکیب باعث کاهش ترشح چربی‌های طبیعی از غدد کف سر شده و به کنترل شوره کمک می‌کند. همچنین، سلنیوم سولفید خواص ضد‌قارچی نیز دارد.

پیریتیون زینک :(Zinc pyrithione) این ماده خواص ضد‌قارچی و ضد‌باکتریایی دارد و رشد مخمر‌ها (قارچ) را کند می‌کند.

روغن درخت چای: روغن درخت چای در فرمولاسیون بسیاری از شامپو‌ها دیده می‌شود. این روغن خواص ضد‌قارچی و ضد‌باکتریایی دارد و می‌تواند برای درمان شوره‌های قارچی استفاده شود. همچنین به دلیل بافت روغنی در درمان شوره خشک نیز به کار می‌رود.

تونیک ضدشوره و ضد ریزش:

در کنار شامپو برای بهتر عمل کردن و زودتر به نتیجه رسیدن از تونیک های ضدشوره سر میتونید استفاده کنید.
این تونیک ها در کنار ضدشوره بودن برای درمان ریزش مو که یکی از علائم شوره هستش کمک میکنه،تونیک ها به علت اینکه نیاز به شستشو ندارد و زمان بیشتری روی سر هستن جوابدهی بهتری دارن در کنار شامپو دارن.
نکته:
شامپو های بدون سولفات شوینده هایی هستند که برای افرادی که پوست سر حساس،خیلی خشک و یا کارهای زیبایی(مثل کراتین،بوتاکسو…)انجام دادن قابل استفاده است،فراموش نکنید فقط کف سرخود را هفته ای یکبار با شامپو های ضدشوره روزانه شستشو دهید.

(شامپوهای ضدشوره و بدون سولفات استم سل،درمالیفت،کامان و…)
(شامپوهای ضدشوره روزانه D1پرایم،سیکلوزینک و اکتوزینک اویدرم)

طریقه استفاده شامپو و تونیک های ضدشوره:
شامپو:مقدار کافی از شامپو روی موهای مرطوب ماساژ دهید و کف آن را 3تا 5دقیقه روی سر نگهدارید
دوره درمان 2تا3 ماه است.

تونیک:روی نواحی شوره اسپری میکنید و با انگشتان با حرکت ملایم و دورانی ماساژ میدهید (پوست سر خشک:هفته ای سه بار پوست سر چرب:هرشب).
داروخانه آنلاین دکتر خطیب

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *